The impact of Whatsapp on the formal writing of high school students: a case study
ARK:
https://n2t.net/ark:/35231/pergaminho.v3n1.48Keywords:
WhatsApp, Standard writing, High school, TechnologyAbstract
This article aims to address the impacts caused by the constant access to messaging applications on the standard writing of high school students. In this context, it presents WhatsApp as a vehicle that directly interferes with the growth of formal writing deviations of the aforementioned students. The theoretical framework used in this research adopts the assumptions of Antunes (2003), Barbeiro and Pereira (2017), as well as the BNCC (2018). For the construction of the work, qualitative research was used, supported by questionnaires and observation of the focus group. The research showed that standard writing was negatively impacted by the use of messaging applications, such as WhatsApp, since students do not differentiate between formal and non-formal language use situations.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro & interação. São Paulo: editora, Parábola, 2003.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), A Redação no ENEM, Cartilha do participante, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, Brasília, 2018.
BARBEIRO, Luís Felipe; PEREIRA, Luísa Álvares. O ensino da escrita: a dimensão textual. Ministério da Educação: Direção Geral de inovação e de Desenvolvimento Curricular Lisboa, 2007.
CORDEIRO, Pedro. Linguagem padrão: o que é e sua importância. Recanto das Letras,2012. Disponível em: ttps://www.recantodasletras.com.br/gramatica/3859269/ acesso em:29 de abril de 2023.
MATTAR, João; CZESZAK, Wanderlucy; DÍAZ, J.G.; MOSER, C.A.; SILVA, J.F.; SILVA, M.A. Educação na contemporaneidade: Aprendizagem, uso da tecnologia e metodologias ativas no ambiente escolar; – Palmas: EDUFT, 2021, p. 255.
MARTINSS, Rita Maria Pires. Metodologias ativas e Tecnologias Digitais nas Aulas de Produção Escrita em Língua Portuguesa: Uma sugestão de Aplicabilidade. 59 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal do Pampa, LETRAS, PORTUGUÊS, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elandia Albuquerque
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.