Children and child education through the look Laura Rosa pedagogical
ARK:
https://n2t.net/ark:/35231/pergaminho.v3n1.57Keywords:
Child education, History of Education, FamilyAbstract
This article has two main objectives: a) to make a historical rescue of a little-known work, but which presents relevant aspects about the family and the teaching and learning processes in Brazil and in the world throughout the history of education; b) carry out a comparative analysis with regard to its content and its current implications. The study is of a qualitative nature and is centered on bibliographical research, based on the critical-comparative method between texts. The main theorists used to support the study were Ariès (2022), Priore (2021), Martorell (2014), Boyd and Bee (2011) and Alves and Araújo (2011), in addition to the Child and Adolescent Statute. At the end of the research, some considerations were reached, such as: there are explicit differences between the educational systems adopted in different times and cultures; in some of her ideas, Laura Rosa proved to be ahead of her time, however, in other cases, her educational conceptions can be revised and contested.
Downloads
References
ALVES, Laura Maria Silva Araújo; ARAÚJO, Sílvia Maria Araújo. Castigos corporais e disciplinamento na escola. In: CASTRO, César Augusto; CURY, Claúdia Engler. Objetos, práticas e sujeitos escolares no Norte e Nordeste. São Luís: Edufma/UFPB/Café & Lápis, 2011.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 3ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2022.
BOYD Denise; BEE, Helen. A criança em crescimento. Porto Alegre: Artmed, 2011.
BRASIL, República Federativa do. ECA – Estatuto da criança e do adolescente. São Paulo: Eureka, 2015.
CORRÊA, Viriato. Cazuza. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1967.
DIARIO DA TARDE. Disponível em: http://memoria.bn.br/DOCREADER/docreader.aspx?BIB=388459. Acesso em: 26.06.2022.
FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala. 39ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.
LOBO, Antônio. Os novos atenienses. 5ª ed. São Luís: AML/Eduema, 2022.
MARTORELLI, Gabriela. O desenvolvimento da Criança: do nascimento à adolescência. Porto Alegre: AMGH, 2014.
MOTTA, Diomar das Graças (org.) Poesia Reunida de Laura Rosa. São Luís: Edições AML, 2016.
PILETTI, Claudino; PILETTI, Nelson. História da educação: de Confúcio a Paulo Freire. São Paulo: Contexto, 2013.
PRIORE, Mary Del. O cotidiano da criança livre no Brasil entre a Colônia e o Império. In: PRIORE, Mary Del. História das crianças no Brasil. 7ª ed. São Paulo: Contexto. p. 84-106.
RAMOS, Clóvis. As aves que aqui gorjeiam – Vozes femininas na poesia maranhense. São Luís: SIOGE, 1993.
RODRIGUES, Auro de Jesus. Metodologia científica. São Paulo: Arvecamp, 2006.
ROSA, Laura. As crianças. Imprensa oficial: São Luís, 1909.
ROSA, Laura. As crianças. São Luís: Edufma, 2017. (org. de Diomar das Graças Motta).
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 22ª ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2002.
SUHR, Inge Ranate Fröse. Teorias do conhecimento pedagógico. Curitiba: Intersaberes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Ribamar Neres Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.