The blended extension course in dyer agroecology: training youth in rural communities
ARK:
https://n2t.net/ark:/35231/pergaminho.v2n2.59Keywords:
Agroecology, Youth, Itapecuru Mirim, TingidotAbstract
The blended extension course in agroecology designed and implemented by the Extension and Development Center of the State University of Maranhão was put into practice in the rural quilombola community Tingidor, in the municipality of Itapecuru Mirim, based on the proposal to structure a municipal plan of agroecology that has the participation of several organizations from inside and outside the municipality. Even though this course has already been carried out in other municipalities, in Tingidor new experiences are being carried out, such as closer monitoring of teachers and technicians and the implementation of an agroecological community field. The results are already visible and include, in particular, the intense participation of youth and the training of female leaders.
Downloads
References
BEGNAMI, João Batista. Uma geografia da Pedagogia da Alternância no Brasil. a experiência das Casas Familiares Rurais. Brasília: UNEFAB, 2002. (Documentos Pedagógicos).
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1998.
BRAGA, Vívian. Cultura alimentar: contribuições da antropoliga da aimentação. SAÚDE REV., Piracicaba, 6 (13): 37-44, 2004
CALDART, Roseli Salete. Escolas do Campo e Agroecologia: uma agenda de trabalho com a vida e pela vida! Porto Alegre, fev 2016.
CALVÓ, Pedro Puig. Introdução: Centros familiares de formação em alternância. In: Pedagogia da Alternância e desenvolvimento. Brasília: União Nacional das Escolas Famílias do Brasil, 1999.
CAPORAL Francisco Roberto. Agroecologia: uma nova ciência para apoiar a transição a agriculturas mais sustentáveis. / – Brasília: 2009. 30 p.
CAPORAL, F. R.; COSTABEBER, J. A. Agroecologia: alguns conceitos e princípios. 24p. Brasília: MDA /SAF /DATER – IICA, 2004.
CAPORAL, F. R.; COSTABEBER, J. A. Agroecologia e Extensão Rural: contribuições para a promoção do desenvolvimento rural sustentável. Brasília/DF: MDA/SAF/DATER/IICA, 2004. 166p.
CASTRO, E. G. de; FERREIRA, A. T.; SERRADOURADA, R. N.; 3 CARVALHO, E. de. A política nacional de agroecologia e produção orgânica no Brasil: uma trajetória de luta pelo desenvolvimento rural sustentável. Organizadores: Regina Helena Rosa Sambuichi ... [et al.]. Brasília: Ipea, 2017.
CASTRO, E. G. Entre ficar e sair: uma etnografia da construção social da categoria juventude rural. Rio de Janeiro: Contra Capa; Faperj, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GLIESSMAN, S. R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. 3ª ed. Porto Alegre: UFRGS, 2005. 653p.
MEDEIROS, Fabrício Sanches et al. A juventude em luta: a experiência de ser e construir um grupo de agroecologia. Revista Brasileira de Agroecologia, [S.l.], v. 13, n. 1, jul. 2018.
PEREIRA, Tainan dos Santos. Análise ecológica e socioeconômica participativa da área coletiva de sistemas agroflorestais dentro da transição agroecológica do PA Cristina Alves, Itapecuru-Mirim – Maranhão / Tainan dos Santos Pereira. – São Luís, 2019.
SANTOS, Itaan de Jesus Pastor. Projeto Juventude, Agroecologia e Políticas Públicas nos Territórios Rurais Maranhenses. UEMA, 2019.
SANTOS, I.J.P; GONÇALVES, R.C. Curso de Extensão Semipresencial em Agroecologia: Inclusão Cidadã de Jovens do Campo pela Educação a Distância nos Territórios Maranhenses. EaD em Foco, V9, e752. 2019.
SOUZA, Valdeir Alves de. Agroecologia, juventude e permanência no campo: Uma relação possível? Dissertação de Mestrado; Universidade Federal de Santa Catarina, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Itaan Santos, Edijanne Rocha Mendes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.